Zima w pełni, czyli okres, w którym każdy klub żeglarski przygotowuje się do kolejnego sezonu. Również i nasz klub pracuje „pełną parą”. Jacht „Allie”, nasza duma i flagowy jacht, na którym pływają nie tylko członkowie klubu ale również szkoli się młodzież z Pomorskiej Szkoły Żeglarstwa i Edukacji Morskiej od zakończenia sezonu przechodzi pełny „lifting”…
Po sprowadzeniu do Polski wiosną 2015 roku, przez dwa sezony żeglarskie „Allie” był eksploatowany i sprawdzany, w różnych warunkach na morzu, przez klubowych żeglarzy. Zaprojektowany i zbudowany z przeznaczeniem do rekreacji, potwierdził swoje doskonałe właściwości nautyczne w rejsach morskich i podczas nauki manewrowania, wyróżniając się doskonałą sprawnością i niezłymi parametrami regatowymi. Z zebranych uwag i sugestii, powstał plan koniecznych do wykonania prac remontowych i adaptacyjnych.
Do tej pory na jachcie zrealizowano większość robót szkutniczych. Zaczynając od dziobu, we wnętrzu został odnowiony i pomalowany forpik, a na całej powierzchni sufitu wymieniona podsufitka. Design mesy, nadal w stylu retro, z mahoniu i teaku, nie uległ zmianie, natomiast wyposażenie wzbogaciło się o rozkładany, demontowalny stół i dodatkowe, led’owe lampy sufitowe. W miejsce niewygodnych, otwartych półek, na burtach zamontowano jaskółki. Rozwarstwione, fornirowane płyty konstrukcyjne kanap zastąpiły nowe, laminowane panele mahoniowe. Na całej długości jachtu zęzy przykryła jednolita podłoga z mahoniu. Dotychczas przejściowe WC zostało zabudowane.
Odnowione i w części wymienione ściany kambuza są pomalowane bezbarwnym lakierem, a powierzchnie narażone na wodę, gorące powietrze i tłuszcz, zostały zabezpieczone cienkimi nakładkami z nierdzewnej blachy. Komorę chłodniczą wypełniła jachtowa chłodziarka, zasilana energią elektryczną (12V/230V). Nowym elementem usprawniającym pracę kuka w kambuzie, jest blat maskujący kuchenkę, pełniący również funkcję pomocniczego stolika podczas przygotowywania posiłków. Do nowych baterii zlewozmywaka w kambuzie i umywalki w WC, doprowadzono instalację ciepłej wody. Woda przygotowywana jest w bojlerze zlokalizowanym w lewej bakiście kokpitu, zasilanym z lądu energią elektryczną (230V) lub z wymiennika układu chłodzenia silnika. W nawigacyjnej, nad hundkoją, zostało wygospodarowane miejsce na mapy. Niewygodne, przesuwne drzwiczki szafek mieszczących podzespoły elektroniczne, zostały zastąpione dwoma skrzydłami uchylnych, poziomych drzwiczek, w których po zakończeniu prac szkutniczych będą osadzone instrumenty elektroniki jachtowej. Instalacje wody słodkiej i zaburtowej oraz elektryczne i informatyczne wykonawcy poprowadzili w nowych, bezkolizyjnych torach.
Został uszczelniony pokład, w odcinkach wymienione i odnowione oraz zakonserwowane drewniane części wykończeniowe. System obsługi żagli wyposażony w dodatkowy osprzęt, umożliwia bezpieczną pracę żaglami z kokpitu, bez wychodzenia podczas mocnej pogody na deck.
Również odnowione i poprawione zostały wszelkie systemy i wyposażenie ratunkowe na jachcie, aby zapewnić pełne bezpieczeństwo podczas żeglugi rekreacyjnej jak i regatowej na całym Bałtyku.
Prace szkutnicze są na ukończeniu. Po ich zamknięciu, „Allie” wróci do hangaru, na miejsce postoju, gdzie poprowadzone zostaną dalsze roboty mechaniczne, ślusarskie i malarskie. O ich postępie, będziemy informować na bieżąco.
Tekst: L. Naskręt